söndag 9 juni 2013

Hållfasthet i livet


Så. Vad är då lycka för mig? Att ha hälsan. Att mina nära och kära mår bra. Ett sjudundrande åskväder medans jag ligger i min goa varma soffa och beunderar Thors framfart genom ett fönster.

Att ha ett jobb att gå till trots att jag helst bara vill därifrån så fort jag anlänt. Att ha några få förstående kollegor som stöttar i koas.

Att bli accepterad för att jag är just jag. Utan förbehåll och fördomar. Inte bli dömd för utseendet. Att någon ser under ytan och ändå väljer att stanna kvar. Att få kunna välja. Att få kunna veta vad jag vill. Att få ha modet att vänta in tillfället. Inte det rätta. Utan det som ger mig ro. Att inte alltid behöva göra rätt. Att få göra fel.

Riktiga vänner som finns när havet stormar runt mig. Som håller mig ovanför ytan. Som inte är rädda att smutsas ner av min skit.

Ärlighet. Att stå fast vid min tro. Att våga trotsa det politiskt korrekta. Att våga vara mig själv. Förmågan att veta vad som är just jag själv. Orka leva med min egen själ. Även då den är sårad och inte bara då allt är "bra". Att våga bojkotta perfektionismen.

En varm katt som spinner i min famn. En god kopp kaffe på morgonen. Förmågan att kunna se andra och gilla det jag ser. Styrkan att välja bort det jag inte orkar med. Styrkan att våga vara svag. Att kunna tillåta mig hela palettens känsloskala utan att förneka någon av dem. Glädje. Sorg. Ilska. Vemod. Frustration. Kärlek. Smärta. Galenskap.

Att gilla läget. Trots att det inte är perfekt och kanske helt galet. Att våga ha tillit trots medvetenheten om att falskhet existerar. Jag väljer att tro.

Att vara jag.


"Jag kanske inte är perfekt. Men jag är i allafall unik" - egna tankar







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar